مواد غذایی مفید برای دهان و دندان

تاریخ ارسال : 1399/12/18

وقتی در مورد بهداشت دهان و دندان خوب صحبت می‌کنیم در واقع منظور پیشگیری است. داشتن عادت غذایی و بهداشتی خوب و منظم و استفاده از مواد غذایی مفید برای دهان و دندان ، بهترین راه برای داشتن دندان‌ها و لثه‌های سالم می‌باشد. عادت‌های خوب مانند استفاده از تکنیک‌های مناسب در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن‌های روزانه که به حذف پلاک و باکتری موجود در حفره‌های دهان و دندان کمک می‌کند و اثر لکه‌های روی دندان‌هایمان را کاهش می‌دهد.

food1

چه مواد مواد غذایی برای دهان و دندان مفید هستند؟

دهان شما یکی از بخش‌های بدن شماست که شاید بهترین مراقبت را از آن به عمل می‌آورید ولی با این حال، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر دنیا هستند. چگونه ممکن است؟ پاسخ این سوال احتمالاً در یخچال خانه مخفی شده است! چه برایتان مایه تعجب باشد، چه نباشد، تفاوت میان یک لبخند سالم و مراجعات مکرر به دندانپزشک، رژیم غذایی شماست. حتی اگر بهترین و بی‌نقص‌ترین اقدامات بهداشت دهان و دندان را انجام دهید، باز هم سخت که دندان‌هایتان را سالم نگاه دارید، مگر آنکه مراقبت آنچه می‌خورید باشید.

غذاهای غنی از ویتامین D مفید برای دندان ها

ویتامین D برای سلامت عمومی شما بسیار ضروری و یکی از مواد غذایی مفید برای دهان و دندان است. دلیل اصلی آن کمک به بدن شما برای جذب بهتر کلسیم است.

بهترین منابع ویتامین D

food

مواد غذایی مفید برای دهان و دندان

نور خورشید یکی از بهترین منابع دریافت ویتامین D می باشد. ماهی، زرده تخم مرغ، روغن ماهی دیگر منابع غذایی مناسب برای دریافت ویتامین دی است.

غذاهای غنی از کلسیم و فسفر

مینای دندان خوب، نتیجه رساندن مواد معدنی به دندان است. غذاهای مختلف اسیدی و نوشیدنی ها ممکن است موجب فرسایش مینای دندان شوند، پس برای اینکه دوباره دندان هایتان را قوی کنید، باید مواد معدنی استفاده کنید و سعی کنید آنچه را که از دست داده اید بازگردانید. قهرمان اصلی اینجا کلسیم و فسفر است. این عناصر سازه های مینای دندان هستند و مصرف غذاهای غنی از آنها ضروری است ،اگر می خواهید دندان هایتان را قوی و سالم نگه دارید.

 بهترین منابع کلسیم

ماست، پنیر (کهنه و سفت)، غذاهای دریایی، شیر (کم چرب)، توفو، بادام.

بهترین منابع فسفر

دانه کدو تنبل، ماهی، برنج، آجیل، گوشت قرمز، تخم مرغ، توفو، آب قلم.

غذاهای ترد، با آب زیاد برای سلامت دندان

غذاهای ترد، حاوی مقدار زیادی آب، برای دندان های شما یک راه عالی هستند. اول، جویدن باعث تولید بیشتر بزاق می شود، که بهترین باکتری کش طبیعی است که باعث جلوگیری از حفره دندانی می شود. دوم، به علت بافتشان این غذاها به طور طبیعی ساینده هستند ، به طوری که آنها به آرامی سطوح دندان را پاک می کنند، و ذرات مانده از مواد غذایی را از بین می برند. هر چند میوه و سبزی خام هم همین عمل را انجام می دهد، اما این بهانه ای برای عدم مسواک زدن نیست.

بهترین منابع غذایی دارای آب زیاد

کرفس، سیب، خیار، هویج از جمله بهترین منابع غذایی دئارای آب زیاد می باشند.

حتما بخوانید:

3 عادت برای مراقبت از دهان و دندان

غذاهای غنی از ویتامین C برای سلامت دندان

ویتامین C قدرتمند است و یکی از مهمترین مواد غذایی مفید برای دهان و دندان می باشد. ویتامین C می تواند رگ های خونی را تقویت کند و التهاب را کاهش دهد، که ممکن است به لثه های شما کمک کند. ویتامین C همچنین برای تولید کلاژن، که یک پروتئین کلیدی است به شما در مبارزه با بیماری های پریودنتال کمک می کند. در فقدان ویتامین C، لثه های شما حساس تر و باکتری هایی که باعث بیماری پریودنتال هستند ،قوی تر می شوند.

حفظ سلامت دندان با غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها

هنگامی که بحث به خواص می رسد، آنتی اکسیدان ها تقریبا مشهور هستند. چگونه آنها به دهان شما کمک می کنند سالم بمانند؟ آنتی اکسیدان ها با باکتری هایی که باعث التهاب و بیماری های پریودنتال می شوند، مبارزه می کنند. آنها به محافظت از لثه ها و دیگر بافت ها از شر آسیب سلولی و عفونت باکتریایی کمک می کنند.

بهترین منابع غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها

فلفل دلمه، پرتقال، کیوی، توت فرنگی، کلم بروکلی، کلم.

بهترین منابع غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها

سیب، انواع توت ها، انگور، کشمش، آجیل، لوبیا.

مواد غذایی مفید برای دهان و دندان

مواد غذایی مفید برای دهان و دندان

غذاهای حاوی پروبیوتیک مفید برای دهان و دندان

هنگامی که صحبت از باکتری در بدن به میان می آید، هر دو نوع باکتری خوب و بد وجود دارد. پروبیوتیک ها بعضی از بهترین ها هستند. تحقیقات بیشتری لازم است، اما در حال حاضر شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه پروبیوتیک ها ممکن است باعث کاهش پلاک و افزایش لک های سالم شوند.

بهترین منابع حاوی پروبیوتیک مفید برای دهان و دندان

ماست، کامبوچا، ماکارونی، میسو و دیگر مواد غذایی تخمیر شده.

غذاهای غنی از آنتوسیانین ها، آرژینین و پلی فنل ها

عناصر دیگری نیز وجود دارند که ممکن است برای سلامتی دهان مفید باشد. تحقیقات بیشتری لازم است، اما برخی از نمونه های امیدوار کننده آنتوسیانین ها هستند (که ممکن است از ایجاد پلاک روی دندانها جلوگیری کنند و با سرطان دهان مبارزه کنند)، آرژینین (یک اسید آمینه مهم که ممکن است تشکیل پلاک را مختل کرده و شانس حفره سازی را مختل کند) و پلی فنل (که ممکن است رشد باکتری های منجر به پلاک را متوقف، از بیماری لثه، حفره سازی و بوی بد جلوگیری کند).

بهترین منابع آنتوسیانین ها

انواع توت ها، انگور، گیلاس، آلو، بادمجان.

بهترین منابع آرژنین

گوشت، سویا، آجیل.

بهترین منابع پلی فنل ها

چای (سیاه و سبز)، انواع توت ها، کتان، کاکائو.

کلام آخر

خوردن مواد غذایی مفید برای دهان و دندان برای سلامت دهانی شما مفیدند. اما هرگز مواردی که دندانپزشک‌ها توصیه می‌کنند را فراموش نکنید. حتی پس از مصرف سالم‌ترین مواد خوراکی این لیست، همیشه باید دهان خود را از باقیمانده غذاها، قند و اسیدها پاک کنید. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن بطور حتم باید در رده بالاترین انتخاب‌های شما باشند ولی اگر در خال حاضر امکان آن وجود ندارد، می‌توانید با جویدن آدامس یا حداقل نوشیدن آب این مواد را از دهان خود پاک کنید.

خواص میخک برای دهان و دندان

تاریخ ارسال : 1399/12/18

میخک، از کشور اندونزی است و ریشه آن به کشورهای آسیایی دیگری مانند پاکستان و هند هم می‌رسد. این گیاه در شرق آفریقا هم می روید. از این گیاه به عنوان ادویه در غذاهای آسیایی مختلف مثل سوپ، آش، انواع خوراک گوشت، غذاهای برنجی، سُس‌ها و… استفاده می‌شود.

خواص میخک برای دهان و دندان

میخک گیاه پرکاربردی است. خواص میخک به یک یا دو گزینه محدود نمی‌شود؛ این گیاه به هاضمه و دستگاه گوارش کمک می‌کند. از این گیاه برای حفاظت از کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل دیابت و محافظت از استخوان‌ها هم استفاده می‌شود. میخک دارای خواص ضدجهش ژنتیکی و ضدمیکروب است و برای رفع بیماری‌های مرتبط با دهان و از بین بردن سردرد هم کاربرد دارد. ضمن اینکه میل جنسی را هم افزایش می‌دهد.

ارزش غذایی میخک

گیاه میخک دارای ارزش های غذایی متنوعی است که در زیر به بعضی از این موارد اشاره کرده ایم.

  • ویتامین A و Cخواص میخک برای دهان و دندان

    خواص میخک برای دهان و دندان

  • پروتئین
  • آهن
  • کربوهیدارت
  • کلسیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • سدیم
  • اسید هیدروکلریک

مواد مغزی موجود در میخک

مواد مغذی موجود در یک قاشق چای‌خوری (حدود ۲.۱ گرم) از میخک آسیاب شده به شرح زیر است:

  • شش کیلوکالری انرژی
  • ۰.۱۳ گرم پروتئین
  • ۰.۲۷ گرم چربی کلی
  • ۱.۳۸ گرم کربوهیدرات
  • ۰.۷ گرم فیبر

خواص میخک برای دهان و دندان

با میخک دندان خود را تقویت کنید

اگر می‌خواهیم دندان‌هایمان را تقویت کنید. به منظور استحکام دندان‌ها، هر روز صبح جوشانده‌ی میخک بنوشید که از جوشاندن میخک به دست می‌آید. مراقبت از دندان‌ها همیشه مهم است، تا آنجا که حتی وقتی پیر می‌شویم مینای دندانمان مستحکم و قوی باقی بماند. چراکه در دوران پیری تخلخل دندان‌ها یا پوسیده شدن آن‌ها معمولا اتفاق می‌افتد.

البته، این مشکل می‌تواند به سیستم گوارش‌مان نیز آسیب بزند. در نتیجه، ما فقط مجاز هستیم انواع مشخصی از غذاها را بخوریم چراکه دندان‌های‌مان به اندازه‌ای قدرت ندارند که با آن‌ها تمام انواع غذاها را بجویم. اما، با دندان‌های محکم، ما می‌توانیم هر چیزی را که دوست داریم بخوریم حتی اگر پدر بزرگ یا مادر بزرگ شده باشیم.

حتما بخوانید:

انتخاب خمیردندان مناسب

میخک جلوگیری کننده از پوسیدگی دندان

خواص میخک برای دهان و دندان

خواص میخک برای دهان و دندان

جویدن میخک فایده های بیشتری برای دندان‌ها دارد. پوسیدگی دندان یکی از مشکلات رایج دندان است. بسیاری از آدم‌ها در هر سنی، از بچه گرفته تا بزرگ این مشکل را تجربه می‌کنند. این موضوع قطعا دردسرساز است چون می‌تواند گاهی باعث درد لثه‌ها و دندان‌ها بشود. درد لثه و دندان بسیار آزار دهنده است، چون درد  مانع می‌شود خوراکی‌هایی که دوست داریم مصرف کنیم.

میخک سفیدکننده طبیعی دندان

میخک، سوای آنکه از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند، می‌تواند برای سفید کردن دندان‌ نیز استفاده شود. کسانی که دندان‌های زرد رنگ دارند معمولا اعتماد بنفس‌شان پایین است چون دندان‌های زرد ممکن است باعث شود جذابیت کل ظاهر آن‌ها کمتر به نظر برسد. به علاوه، لبخند زدن در برابر دیگران برایشان سخت است چون دندان‌های زرد چیز خوب و خوشایندی نیست.

اما با وجود این، راه‌هایی برای خلاص شدن از مشکل زردی دندان وجود دارد. یکی از آن‌ها استفاده‌ی میخک است. کافی است میخک را بکوبید تا پودر شود، و بعد از این پودر به عنوان جایگزینی برای خمیر دندان استفاده کنید. به طور منظم دندان‌های‌تان هر روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با این پودر مسواک کنید.

محافظ سلامت دندان‌ها 

داشتن دندان‌های سالم و جلوگیری از مشکلات دندانی رویای همه است. داشتن دندان‌های سالم مصرف هر نوع غذا و نوشیدنی را برای ما ممکن می‌سازد چه شیرین، شور، تند، داغ یا سرد. برای پیشگیری از مشکلات دندانی، مانند کرم خوردگی، تخلخل دندان‌ها، حساسیت دندان، می‌توانیم مصرف منظم میخک را امتحان کنیم چون میخک برای حفظ سلامتی دندان مفید است. این ها بعضی از فایده های جویدن میخک برای سلامتی دندان هستند. امیدواریم این مقاله توانسته باشد اطلاعات شما را درباره‌ی میخک بالاتر ببرد و منبع اطلاعاتی مفید برای‌تان باشد.

 

موضوعات مرتبط: درمان خانگی، مسواک زدن

گوش درد یا دندان درد؟

تاریخ ارسال : 1399/12/18

گوش درد یا دندان درد؟ دو مسئله مهم در مورد سلامت بدن است که می‌تواند دردسر ساز شود. درد دندان که در اطراف دندان‌ها احساس می‌شود، نشانه‌ای از وجود مشکل در دندان یا لثه‌ها است.بعضی از اوقات نیز در صورتی که درد دندان شما شدید است. امکان دارد این مشکل منشاء دیگری در بدن داشته باشد. علاوه بر این، گوش درد نیز یکی از مشکلاتی است که در کنار درد دندان نباید به راحتی از کنار آن بگذرید و بهتر است هر دو درد در همان مراحل ابتدایی برطرف شوند.

دندان درد

گوش درد یا دندان درد؟

اطلاعات ضروری در مورد گوش درد یا دندان درد

باید گفت، در هیچ صورتی نبایزد در مورد درد دندان خود سهل انگاری کنید. امکان دارد این درد مربوط به پوسیدگی یکی از دندان‌هایتان باشد یا شاید دلیل اصلی آن وجود مشکلی بزرگ‌تر در قسمت‌های دیگر بدن باشد.

البته این موضوع را باید در مورد هر دو مسئله گوش درد و دندان درد جدی بگیرید. با این حال، ممکن است درد دندان به صورتی شدید باشد که شما برای آن اقدام به‌موقع انجام دهید اما در مورد گوش درد سریع عمل نکنید.

علائم درد دندان کدام است و دلایل اصلی بروز آن چیست؟

یکی از دلایل اصلی درد دندان‌هایتان وجود پوسیدگی در یکی از آن‌ها است. شاید این پوسیدگی در چند دندان دیگر نیز وجود داشته باشد.

گوش درد یا دندان درد علائم و دلایل زیادی دارند. در مورد دندان درد می‌توان گفت، رسیدگی نکردن به یکی از دندان‌های پوسیده می‌تواند مشکل را بزرگ‌تر کند و با مرور زمان مسائل شدیدتری برایتان پیش خواهد آمد.

در این شرایط، باید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کرد تا مشکل دندان مورد نظرتان را برطرف کند. البته، نکته ضروری که باید به آن اشاره شود، این است که درد دندان دلیلی به نام آبسه نیز دارد که یکی از مشکلات شایع دندان است.

در صورت ایجاد آبسه دندان، امکان تاثیر آن روی دیگر قسمت‌های بدنتان نیز وجود دارد. در مواردی ممکن است خطر به قسمت مغز انسان نیز برسد.

این موضوع در هر دو مورد گوش درد یا دندان درد صحیح است و در صورتی که به سرعت به آن رسیدگی نکنید، خطر جدی‌تر خواهد شد.

درمان اساسی دندان

باید صادق باشیم و این نکته را بیان کنیم که در صورت بروز مشکلات بزرگ برای دندان مانند پوسیدگی شدید، بهترین کار مراجعه به متخصص است. در حقیقت، درمان‌های خانگی تنها می‌توانند به مدت کوتاهی دندان درد شما را التیام ببخشند و آن را آرام کنند.

با بررسی اولیه و معاینه دقیق متخصص بیماری و دلیل اصلی آن مشخص خواهد شد و بهتر می‌توان آن را درمان کرد. باید گفت، در بسیاری از موارد می‌توان با هزینه جزئی برای درمان بیماری‌هایی مانند پوسیدگی دندان، از مشکلات شدیدتری مانند پیوره دندان و عفونت حاد لثه‌ها جلوگیری کرد.

البته در صورتی که گوش درد یا دندان درد شما مربوط به یک قسمت دیگر بدنتان باشد که روی دندان اثر می‌گذارد، متخصص شما را به یک پزشک دیگر ارجاع خواهد داد. گفتنی است، در مواردی نیز امکان دارد دندان ‌درد مربوط به قسمت‌های حساس بدن مانند قلب باشد. در این صورت نیز باید درمان سریع آن انجام شود که در غیر این صورت، سلامتی شما به خطر خواهد افتاد.

درمان خانگی دندان درد

همان‌ طور که اشاره شد، درمان‌های خانگی درد دندان موقتی هستند و از جمله اقداماتی که می‌توان برای کاهش این درد انجام داد به صورت زیر است.

حتما بخوانید:

درمان دندان درد با سیر

گوش درد یا دندان درد؟

گوش درد یا دندان درد؟

این درمان‌های خانگی برای هر دو مورد گوش درد یا دندان درد وجود دارند. درمان‌های خانگی در قسمت بعدی برای گوش درد نیز بیان می‌شوند.

  • مصرف داروهای ضددردی که می‌توان بدون نسخه خریداری کرد مانند آسپیرین
  • مصرف داروهای بدون نسخه التیام دهنده درد مانند بنزوکائین
  • مصرف داروهای بدون نسخه ضد احتقان مانند پزودوافدرین در صورتی که مشکل مربوط به سینوس باشد.
  • قرار دادن روغن میخک یا خود میخک روی دندان
  • غرغره یا شستشو با آب نمک برای ضدعفونی کردن و از بین بردن مواد غذایی اضافی بین دندان‌ها
  • استفاده از روغن آویشن روی دندان به عنوان ضدباکتری و آنتی‌اکسیدان
  • استفاده از خمیر درست شده با سیر و قرار دادن آن روی دندان
  • استفاده از عصاره وانیل به عنوان آنتی‌اکسیدان و قرار دادن آن روی دندان

دلایل و علائم عفونت گوش

هر کدام از موارد گوش درد یا دندان درد دلیل خاص خود را دارند. در این بین، عفونت گوش از جمله مسائلی است که به عنوان یکی از دلایل اصلی گوش درد شناخته می‌شود. در حالتی که گوش شما عفونت کند، التهاب و فشار آن منجر به ایجاد درد در آن می‌شود که ممکن است این درد شدید باشد.

البته، افرادی که گوش درد دارند، علائم دیگری نیز در آن‌ها بروز می‌کند که می‌توان فشار سینوسی یا گلو درد را بیان کرد. با این حال، باید گفت عفونت گوش در بسیاری از موارد باکتریایی است نه ویروسی.

تنها پزشک متخصص است که می‌تواند دلیل گوش درد یا دندان درد را تشخیص دهد و در این شرایط، شما نباید از هیچ گونه دارویی به صورت خودسر استفاده کنید.

در کنار مواردی که عنوان شد، ممکن است درد گوش دلایل دیگری نیز داشته باشد:

  • شرایط التهاب مزمن گوش
  • عفونت پوست اطراف گوش
  • وجود حساسیت‌های مختلف
  • نفوذ آب داخل گوش
  • فشار یا ضربه وارد شده به گوش
  • درمان خانگی گوش درد

شاید گوش درد یا دندان درد به صورت جزئی باشد اما در صورت رسیدگی نکردن امکان تشدید آن وجود دارد. در کنار توجه به درمان‌های پزشکی تخصصی و برای مراحل اولیه، درمان خانگی گوش درد و دندان درد برای این کار وجود دارد.

باید گفت، در موارد بسیار زیادی ممکن است گوش درد به مشکلات بیشتری در بدن شما منجر شود. مسائلی مانند مشکل در خواب یا غذا خوردن را به وجود آورد و شاید حتی قدرت فکر کردن را نیز از شما بگیرد.

باید در صورت بروز گوش درد یا درد دندان بسیار حساس باشیم و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنیم.

با این حال، درمان‌هایی خانگی برای گوش درد یا دندان درد وجود دارند و استفاده از مواردی مانند پدهای گرمایی، قطره گوش، ماساژ نرم و آرام، مصرف روزانه سیر یا میخک و استفاده از عصاره پیاز داخل گوش می‌تواند درد گوش شما را کاهش دهد.

برای گوش درد چه دارویی خوب است؟

به دلیل حساسیت گوش و امکان عفونت شدید آن، بهتر است در صورت بروز این مشکل و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. باید گفت، عفونت در گوش دلایل مختلفی دارد که ممکن است نتیجه بیماری‌های بزرگتری باشد.

در این بین، درمان‌های خانگی تنها به عنوان کاهنده درد استفاده می‌شود و در هر دو مورد گوش درد یا دندان درد روش اساسی و ضروری استفاده از پزشک متخصص و داروهای درمانی است.

موضوعات مرتبط: درمان خانگی

تاثیر سیگار بر دندان و اهمیت توجه به سلامت دهان و دندان

تاریخ ارسال : 1399/12/18

در حال حاضر، بسیاری از افراد در مورد تاثیر سیگار بر دندان و ضررهای وارد شده آن اطلاع دارند. سیگار می‌تواند اثرات متعددی را روی سلامت دندان داشته باشد و در بسیاری از موارد منجر به آسیب‌دیدگی و تخریب قسمت‌های مختلف آن می‌شود. مصرف این ماده ممکن است مشکلاتی مانند زردی دندان، پوسیدگی دندان، آسیب لثه‌ها و دیگر مشکلات را برایتان به وجود آورد و در شرایط حاد شاید منجر به بروز بیماری سرطان شود.

چند مورد از مشکلاتی که سیگار برای دهان و دندان به وجود می‌آورد به صورت زیر هستند:

  • مشکل در تنفس
  • بد بو شدن دهان
  • تغییر در رنگ دندان‌ها
  • التهاب قسمت غدد بزاقی
  • افزایش زیاد تولید پلاک دندانی
  • افزایش آسیب به مینای دندان
  • افزایش سریع مشکلات لثه
  • کاهش موفقیت در کاشت دندان
  • افزایش احتمال سرطان دهان

علت مضر بودن سیگار

امروزه دلایل علمی بسیاری وجود دارند که مضر بودن این ماده برای سلامت بدن و تاثیر سیگار بر دندان ‌ها را اثبات می‌کنند. در حقیقت، این دود ناشی از سیگار و سوختن آن است که مسائل بسیاری را برای سلامت شما به وجود می‌آورد. ماده نیکوتین و دود ناشی از سوختن توتون در سیگار، ریشه بیماری‌های متعددی است و این دود سیگار می‌تواند منجر به زردی دندان در مدت بسیار کوتاهی شود.

حتما در صورتی که به زیبایی دهان و دندان خود اهمیت می‌دهید، این زردی که ناشی از تاثیر سیگار بر دندان‌ها است، برایتان آزار‌دهنده خواهد بود. حتی ممکن است در طولانی مدت مشکل بیشتر شود و رنگ دندان‌ها قهوه‌ای شوند.

سرطان دهان و ایجاد مشکلات حاد برای دندان‌ها و سیستم تنفسی از دیگر مواردی است که می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد. در حقیقت، در صورتی که شما در معرض دود سیگار قرار دارید، احتمال بروز بیماری‌های مزمن و خطرناک دهان و دندان برایتان افزایش خواهد یافت.

مراقبت از بهداشت دهان و دندان برای افراد سیگاری

تاثیر سیگار بر دندان و اهمیت توجه به سلامت دهان و دندان

مراقبت و توجه به بهداشت دهان و دندان و تاثیر منفی سیگار بر دندان در افراد سیگاری اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. اگر از جمله افراد مصرف کننده سیگار هستید یا در معرض دود سیگار قرار دارید، این دندان‌های شما هستند که آسیب زیادی خواهند دید.

این مشکل ممکن است به بیماری‌های حاد لثه تبدیل شود و افراد سیگاری، بیشتر در معرض تولید پلاک‌های باکتریایی دندان قرار دارند. تولید بیشتر این پلاک‌ها و توجه نکردن به تمیزی آن، آسیب‌های بیشتری را در بلند مدت به دندان‌هایتان وارد خواهد کرد که از مشکلات حاد تاثیر سیگار روی دندان است.

نکته قابل توجه این است که در صورت مصرف سیگار، میزان اکسیژن رسانی در رگ‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه، اکسیژن کمتری به لثه دندان‌هایتان خواهد رسید. با این شرایط، باید انتظار مشکلات بیشتری را در مورد تاثیر سیگار بر لثه داشته باشید.

به بیان بهتر، مشکلات لثه در افراد سیگاری بسیار بیشتر از افرادی است که مصرف سیگار ندارند.

پیشگیری از بیماری لثه برای افراد سیگاری

در مورد تاثیر منفی سیگار بر دندان باید گفت، خطر بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان ناشی از نیکوتین در افراد سیگاری دو برابر افراد معمولی است. هر اندازه که شما در معرض دود بیشتر سیگار قرار بگیرید، به همان اندازه مشکلات و بیماری‌های لثه در شما افزایش خواهد یافت.

حتما بخوانید:

مواد غذایی مفید برای دهان و دندان

علاوه بر این، مصرف بیشتر سیگار منجر به شدیدتر شدن بیماری خواهد شد و نکته اصلی این است که در صورت ابتلا به مشکلات مختلف لثه، درمان روی افراد سیگاری کاری دشوار و حتی غیر ممکن است.

بنابراین، اگر سلامت دهان و دندان برای شما امری ضروری است، روش معقول دوری از دود سیگار و مصرف نکردن این ماده است تا از تاثیر آن بر دندان دور بمانید.

با این حال، استفاده از روش‌های بهداشت دهان و دندان برای افراد سیگاری امکان‌پذیر است که ساده‌ترین آن‌ها به کار بردن مسواک و خمیر دندان مناسب است.

در شرایطی که دود سیگار به صورت مداوم افراد را درگیر کند، این مسئله اجتناب‌ناپذیر است که مواردی مانند بیماری‌های لثه و خشکی دهان در آن‌ها مشاهده شود. بنابراین، استفاده از روش‌های مختلف برای جلوگیری از خشکی دهان و ایجاد پلاک بیش از حد روی آن‌ها می‌تواند راه حل عملی باشد.

اهمیت استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب برای بهداشت دهان و دندان

در نگاه نخست شما می‌توانید از دهان شویه‌های مورد تایید استفاده کنید که منجر به جلوگیری از خشکی دهان و کاهش تاثیر سیگار روی دندان می‌شوند. در کنار این مورد، خمیر دندان‌های متعددی در بازار وجود دارند که بعضی از آن‌ها به طور ویژه برای از بین بردن تاثیر سیگار بر دندان ساخته شده‌اند.

با این حال باید توجه داشته باشید که این نوع خمیر دندان‌ها دارای مواد سایشی با میزان کمی بیشتر از محصولات معمولی بازار هستند. اما می‌توان با مراجعه به دندانپزشک خمیر دندان مناسب را پیدا کرد.

در حقیقت، مراجعه به دندانپزشک در زمان‌های معین این اطمینان را به شما می‌دهد که دندان‌هایتان سالم باقی خواهند ماند و در صورت بروز مشکل و در همان مراحل اولیه می‌توانید آن را برطرف کنید و تاثیر سیگار بر دندان را کاهش دهید.

اهمیت این موضوع و استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب زمانی است که شما در معرض بیماری‌های حاد دندان و لثه قرار داشته باشید و شاید با یک بار مراجعه به دندانپزشک، بتوانید از مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

در کنار این مسئله، ممکن است استفاده از سیگارهای الکترونیکی نیز راه حل عملی برای دوری از مصرف سیگار باشد که کار آن شبیه سازی سیگار واقعی است. در حالت کلی، بهترین روش برای دوری از تاثیر سیگار بر دندان، دوری از مصرف آن و قرار نگرفتن در محیط دود سیگار است. به دلیل دود مضر ناشی از این ماده، ایجاد مشکلات پوسیدگی و به خطر افتادن بهداشت دهان دور از انتظار نیست.

جمع‌بندی

مصرف این ماده آسیب‌های بسیار زیادی را روی دندان دارد و وجود مشکلات و تاثیر سیگار بر دندان به صورت منفی بر کسی پوشیده نیست. در اولین قدم و در صورتی که شما با این مشکل روبه‌رو هستید، راه حل دوری از مصرف آن است چرا که مواد بسیار مضر و سمی در دود سیگار وجود دارد. این مواد به صورت مستقیم روی دندان و لثه تاثیر دارند و مشکلاتی مانند پوسیدگی، زردی و بیماری‌های مختلف لثه را به وجود می‌آورند. با این حال، در صورت استفاده از مسواک مناسب و خمیر دندان تایید شده، می‌توان مشکلات ناشی از تاثیر سیگار بر دندان را کاهش داد.

ویژگی‌های مسواک مناسب و انتخاب بهترین مسواک برای دندان‌ها

تاریخ ارسال : 1399/12/18

ویژگی‌های مسواک مناسب ، یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که برای بهداشت فردی و سلامت دهان و دندان وجود دارد، مسواک است که توجه به استفاده مداوم و با برنامه آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای بسیاری از افراد ویژگی مسواک مناسب و روش انتخاب آن یک مسئله جدی است. در حقیقت، انتخاب مسواک و خمیردندان باید براساس ویژگی دندان‌های شما و سابقه درمانی روی آن‌ها باشد. با این حال بسیاری از افراد در مورد انتخاب مسواک دستی یا برقی تردید دارند که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

ویژگی‌های مسواک مناسب

ویژگی مسواک مناسب و نوع پرز استفاده شده برای آن

مسواک‌ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند که براساس نیاز مخاطب تولید شده‌اند.

  • در حالت کلی و براساس ویژگی مسواک مناسب، شما می‌توانید سه نوع مسواک با پرز نرم، معمولی و سفت را تهیه کنید.
  • در اکثر موارد، شما نیاز دارید تا از نوع مسواک با پرز نرم یا معمولی استفاده کنید تا آسیبی نیز به لثه دندان‌هایتان وارد نشود.
  • در حقیقت، مسواک با پرز سفت یکی از انواع پرز نایلونی مسواک است که در صورت استفاده نامناسب می‌تواند آسیب شدیدی به لثه‌ها وارد کند و در بعضی از مواقع خونریزی آن را به دنبال دارد. البته در صورتی که در انتخاب یک مسواک مناسب برای دندان‌هایتان دچار تردید هستید، بهتر است از مسواک‌های توصیه شده توسط متخصص استفاده کنید و ویژگی مسواک مناسب مخصوص دندان هایتان را از پزشک متخصص جویا شوید.
  • باید گفت، می‌توان مسواک‌های مختلف را به صورت یک تقسیم‌بندی دیگر نیز بیان کرد که شامل مسواک‌های دستی و برقی هستند.ویژگی‌های مسواک مناسب

    ویژگی‌های مسواک مناسب

  • مسواک‌های با پرز نرم و معمولی استفاده عمومی دارند و برای اکثر افراد مناسب هستند. با این حال، مسواک‌هایی که با پرز سفت تولید شده‌اند نیز کاربرد بالایی دارند و می‌توانند در تمیز کردن و از بین بردن پلاک دندان بهتر عمل کنند.
  • در صورتی که از مسواک‌های ساخته شده با پرز سفت به روش نامناسب استفاده کنید، ممکن است لثه‌هایتان آسیب ببینند. در کنار توجه به ویژگی مسواک مناسب دندان‌ها، نکته مهم در زمان مسواک زدن رعایت قانون ۴۵ درجه و نگه‌داشتن مسواک به صورت ۴۵ درجه‌ای روی دندان‌ها است.

اندازه مسواک مناسب

اندازه مسواک ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد. در حقیقت، شما باید براساس ویژگی مسواک مناسب و راحتی استفاده، بهترین نوع آن را انتخاب کنید. نکته مهم توجه به اندازه دهان است و برای اکثر افراد، اندازه مسواک با ۱ سانتی‌متر عرض و ۲.۵ سانتی‌متر طول می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

علاوه بر این، استفاده از مسواکی با اندازه بزرگ‌تر می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد و نمی‌توان به وسیله آن تمامی نقاط دندان‌ها را تمیز کرد.

حتما بخوانید:

مسواک مخصوص ارتودنسی

در زمان انتخاب بهترین مسواک برای کودکان نیز باید به اندازه آن توجه کرد چرا که محصولاتی با اندازه بزرگ برای آن‌ها مشکل‌ساز خواهد بود.

کدام نوع مسواک برای شما مناسب است: مسواک دستی یا برقی؟

امروزه در کنار مسواک دستی، نوع برقی آن نیز تولید شده است و در صورتی که شما توجه بیشتری به سلامت دندان‌هایتان دارید، استفاده از این نوع مسواک‌ها می‌تواند اثربخش باشد.

نکته قابل توجه قیمت بیشتر این نوع مسواک‌ها است اما به دلیل استفاده از ویژگی چندجهته در مسواک زدن دندان‌ها، نوع برقی مناسب‌تر است.

این محصولات بهترین مسواک هنگام داشتن ارتودنسی یا دندان های ناردیف هستند و فشار کنترل شده آن‌ها یکی از اصلی‌ترین موارد ویژگی مسواک مناسب برای دندان‌های ارتودنسی شده است.

همچنین، در صورتی که دندان‌های شما ارتودنسی شده باشند، می‌توانید از مسواک‌های دستی مخصوص نیز استفاده کنید که برای این کار تولید شده‌اند و دارای پرز طبیعی نرم و انعطاف‌پذیر یا پرزهای گرد هستند.

در حقیقت، استفاده از این محصولات نیز آسان است و برای به کار افتادن آن‌ها تنها نیاز است تا یک دکمه را فشار دهید.

با این حال، در صورتی که استفاده مرسوم از مسواک خود را دارید، به کار بردن مسواک‌های دستی نیز می‌تواند موثر باشد.

  • هنگام انتخاب بهترین مسواک و توجه به ویژگی مسواک مناسب برای کودکان باید به پرز نرم مسواک دقت کرد. باید گفت، کودکان شما دارای دندان‌هایی هستند که لثه آن‌ها حساس است. بنابراین، نمی‌توان از محصولاتی با پرزهای سفت برای دندان‌های کودکان استفاده کرد.

استفاده کردن از مسواک‌های برقی برای کودکان نیز مزیت‌های زیادی دارد. درست است که این نوع محصولات هزینه بیشتری نسبت به نوع دستی آن دارند، اما در صورت به کار بردن آن، کودکان شما تشویق به حفظ سلامت دهان و دندان‌هایشان می‌شوند و این کار حس لذت بخشی را برای آن‌ها به وجود خواهد آورد.

ویژگی‌های مسواک مناسب

سخن آخر

مسواک یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی است که استفاده از آن برای سلامت دهان و دندان الزامی است. مسواک‌ها در انواع دستی و برقی تولید شده‌اند و شما می‌توانید براساس ویژگی مسواک مناسب و نوع حساسیت دندان‌ها و لثه‌هایتان، بهترین نوع آن را انتخاب کنید. در زمان انتخاب یک مسواک مناسب، شما سه نوع محصول با پرزهای نرم، معمولی و سفت را در اختیار خواهید داشت که دو نوع اول محبوبیت بیشتری دارند. با این حال، در کنار مزیت‌های مسواک‌های دستی، محصولات برقی نیز وجود دارند که براساس تحقیقات، برای افرادی با دندان‌های ارتودنسی شده مناسب هستند.


صفحه 2 از 3